Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stařičký autobus "RANDÁL"

24. 6. 2013

Stařičký autobus "RANDÁL", který snad přijel nějak ze vzpomínek...

Jedu takhle nakupovat  do Kosmonos do Lidlu a na parkovišti vidím zázrak! Stojí tam autobus, krásný, jako nový, kterým jsem jezdíval před  50ti léty ! Vím je to stařecká nostalgie, ale je to taky krásná vzpomínka na časy minulé a věřím , že to mnohým ledacos  připomene.!

  Foťák sebou nemám a ani jsem si nevzal pořádný mobil. Mám u sebe jen takové tintítko, ale něco jako fotoaparát má,  tak jdu fotit. Berte fotky spíše jenom jako dokument, kvalita nic moc, ale vypovídající hodnotu to snad má. 

 Mimochodem, dozvídám se, že tento je skoro stejně starý jako já (toto letí!).  Je to autobus Praga RND, zvaný Randál z roku 1949.

  Vozy  značky Praga se vyráběly  v několika provedení, nákladní vozy:  Tak zvaná „ Erena“ to byl benzínový motor. Nebo RND, to byl díesel – naftový motor.  Pak byl ještě malý autobus RNP – lidově zvaný „RANDÁL“.  To byl vlastně poslední vyráběný český autobus s "čumákem".  Dříve jezdily  autobusy do každé malé vesničky, všude tam kam nevedla železniční trať. Bylo to něco,  jako železniční motoráček. Pravda jezdilo se pomaleji, ale taky bezpečněji.  Dopravní nehoda autobusu bylo něco neslýchaného a řidič autobusu byl „PAN“ řidič, který byl léty a praxí prověřený. Ta doba je už dávno pryč, tenkrát se nikam nespěchalo a ohrozit hromadnou dopravu kýmkoliv, to šlo okamžitě před prokurátora  a končilo to kriminálem!

  Tech. parametry stručně:   Výrobce: ČKD Praha - Praga/ Auto Praga, n. p.: Praha Vysočany     Praga RND měla nosnost 2500 kg, dosahovala maximální rychlosti 60 - 65 km/h při spotřebě 16 -17 l/ na 100 km . Většina autobusů měla  podélná čalouněná sedadla,  počet sedadel: 3, nedělená lavice. Karosérie pocházela od "Sodomky", (později Karosa). Výroba Pragy RN a RND i RNP skončila v roce 1953, kdy se místo nich  začaly vyrábět jen nákladní vozy (5tituny)  Praga V3S  jako teréní  a V5S jako silniční verze.  Díky těmto vozům jsme vybudovaly tento stát a i pro armádu to byl nejprůchodnější teréní  náklaďák (a je do dnes občas používaný).

  Firma  už dávno skončila  s výrobou autíček ( něco jako Liaz), kde že loňské sněhy jsou.??? To ví jen pan Kožený a spol. a celá „slavná“  privatizace.

 No nic, tak to bylo jen takové zavzpomínání . Pár obrázku je ZDE.