Stařičký autobus "RANDÁL"
Stařičký autobus "RANDÁL", který snad přijel nějak ze vzpomínek...
Jedu takhle nakupovat do Kosmonos do Lidlu a na parkovišti vidím zázrak! Stojí tam autobus, krásný, jako nový, kterým jsem jezdíval před 50ti léty ! Vím je to stařecká nostalgie, ale je to taky krásná vzpomínka na časy minulé a věřím , že to mnohým ledacos připomene.!
Foťák sebou nemám a ani jsem si nevzal pořádný mobil. Mám u sebe jen takové tintítko, ale něco jako fotoaparát má, tak jdu fotit. Berte fotky spíše jenom jako dokument, kvalita nic moc, ale vypovídající hodnotu to snad má.
Mimochodem, dozvídám se, že tento je skoro stejně starý jako já (toto letí!). Je to autobus Praga RND, zvaný Randál z roku 1949.
Vozy značky Praga se vyráběly v několika provedení, nákladní vozy: Tak zvaná „ Erena“ to byl benzínový motor. Nebo RND, to byl díesel – naftový motor. Pak byl ještě malý autobus RNP – lidově zvaný „RANDÁL“. To byl vlastně poslední vyráběný český autobus s "čumákem". Dříve jezdily autobusy do každé malé vesničky, všude tam kam nevedla železniční trať. Bylo to něco, jako železniční motoráček. Pravda jezdilo se pomaleji, ale taky bezpečněji. Dopravní nehoda autobusu bylo něco neslýchaného a řidič autobusu byl „PAN“ řidič, který byl léty a praxí prověřený. Ta doba je už dávno pryč, tenkrát se nikam nespěchalo a ohrozit hromadnou dopravu kýmkoliv, to šlo okamžitě před prokurátora a končilo to kriminálem!
Tech. parametry stručně: Výrobce: ČKD Praha - Praga/ Auto Praga, n. p.: Praha Vysočany Praga RND měla nosnost 2500 kg, dosahovala maximální rychlosti 60 - 65 km/h při spotřebě 16 -17 l/ na 100 km . Většina autobusů měla podélná čalouněná sedadla, počet sedadel: 3, nedělená lavice. Karosérie pocházela od "Sodomky", (později Karosa). Výroba Pragy RN a RND i RNP skončila v roce 1953, kdy se místo nich začaly vyrábět jen nákladní vozy (5tituny) Praga V3S jako teréní a V5S jako silniční verze. Díky těmto vozům jsme vybudovaly tento stát a i pro armádu to byl nejprůchodnější teréní náklaďák (a je do dnes občas používaný).
Firma už dávno skončila s výrobou autíček ( něco jako Liaz), kde že loňské sněhy jsou.??? To ví jen pan Kožený a spol. a celá „slavná“ privatizace.
No nic, tak to bylo jen takové zavzpomínání . Pár obrázku je ZDE.